بررسی ترجمه اشعاررابرت فراست به فارسی باتاکیدبر دیدگاه هرمنوتیکی پل ریکور

پایان نامه
چکیده

چکیده فارسی بررسی ترجمھ اشعار رابرت فراست بھ فارسی با تاکید بر دیدگاه ھرمنیوتیکی پل ریکور پل ریکور از مھمترین نظریھ پردازان ھرمنوتیک ادبی در پایان قرن بیستم ، معنا را کانون اصلی ھرمنوتیک می داند گرچھ بھ اعتقاد وی معنا ھمواره مستقیم نیست. ریکور، ھرمنوتیک را ھنر رمزگشایی از معنای غیر مستقیم می داند و تاکید می کند کھ نیاز بھ تفسیر بھ ویژه در ھنگام مواجھھ با چندمعنایی درنمادھا احساس می شود. درک اشعار رابرت فراست شاعر فیلسوف منش قرن بیستم بدون تفسیر امکان پذیر نمی باشد. اشعار وی حاوی نگاھھای فلسفی و انتقادی است. فراست استعاره را مھمترین ابزار شعرمعرفی می کند. با توجھ بھ ویژگی اشعار رابرت فراست و تاکید ریکور بر تفسیر نمادھا، بررسی ترجمھ این اشعار از دیدگاه ھرمنوتیکی پل ریکورامکان پذیر می شود. از آنجا کھ ھرمنوتیک از جملھ نظریھ ھای نقد ادبی است، تمایز گذاردن میان ھرمنوتیک ، نظریھ و نقد ادبی دشوار می نماید. نقد ادبی در جستجوی روشھایی بھ منظور رمزگشایی معنا برای تفسیر متن است و این رمزگشایی و تفسیر متن کانون علم ھرمنوتیک می باشد. متنی کھ در نقد ادبی بررسی می شود مدتھا از تولید آن گذشتھ است و شرایط اجتماعی و تاریخی آن بھ علاوه افکار مولف بھ آسانی در دسترس نمی باشد. ھرمنوتیک با غلبھ بر فاصلھ میان متن و مفسر آن، بھ خواننده در فھم متن ادبی کمک می کند بی آن کھ در پی بھ قاعده درآوردن فھم باشد. در این تحقیق، ترجمھ اشعار رابرت فراست از دیدگاه ھرمنوتیکی پل ریکور بررسی می شود. کلیدواژه ھا:پل ریکور، ھرمنوتیک، تفسیر، رابرت فراست، نقدادبی، ترجمھ

منابع مشابه

خوانش پل ریکور از میمسیس

این مقاله در پی آن است که خوانش پل ریکور، فیلسوف فرانسوی، از مفهوم میمسیس را، که در زمره مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین مفاهیم در تاریخ فلسفه هنر است، بررسی و تحلیل کند و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چگونه ریکور با آغازیدن از مفهوم ارسطویی میمسیس و با عطف نظر به مفاهیم همبسته با آن، یعنی موتوس و پراکسیس، دامنه دلالت این مفهوم را می‌گسترد و میمسیس را در نسبتی متقابل و بارآور با مفاهیم زمان و روایت قرا...

متن کامل

استعاره و پیرنگ در اندیشۀ پل ریکور

کارکرد ِ مشترکِ استعاره و پیرنگ سازی مبتنی بر ترکیب عناصر نامتجانس در اندیشۀ ریکور چکیده دو اثر بزرگ ریکور یعنی استعارۀ زنده و زمان و گزارش را دو اثر دوقلو و همسان به حساب می آورند؛ این همسانی را باید در کارکرد یکسانی دانست که ریکور برای استعاره و پیرنگ قائل است و می توان این کارکرد مشترک را مبتنی بر ترکیب عناصر نامتجانس دانست. در واقع همین ترکیب عناصر نامتجانس است که در استعاره و پیرنگ ایجاد نوع...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023